Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação
Journal of Information Systems and Technology Management

Online  ISSN 1807-1775

Scharf, E. R., Soriano-Sierra, E. J.   A gestão do conhecimento e o valor percebido: estratégia competitiva sustentável para a era do conhecimento, Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação/Journal of Information Systems and Technology Management (JISTEM), São Paulo, v. 05, n. 01, p.87-108, Jan/Apr 2008.

 

A GESTÃO DO CONHECIMENTO E O VALOR PERCEBIDO: ESTRATÉGIA COMPETITIVA SUSTENTÁVEL PARA A ERA DO CONHECIMENTO

KNOWLEDGE MANAGEMENT AND THE PERCEIVED VALUE: A SUSTAINABLE COMPETITIVE STRATEGY FOR THE KNOWLEDGE ERA

 

Edson Roberto Scharf

Universidade Regional de Blumenau, Brasil

Eduardo Juan Soriano-Sierra

Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

 

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ABSTRACT

This article aims to approach the interconnection between the Knowledge Management and the Perceived Value concepts. It also evidences the relevance of knowledge management as a differentiating element in the process of value delivery to the clients. Initially, it presents a basic conception on the knowledge management and perceived value. Following, ideas about the value identification and construction for the clients are introduced. Then, the subject is contextualized, approaching the perceived value and knowledge and its management from the business point of view. From those aspects, a survey on the perceptions of high executives is analyzed with respect to their work groups and the study is concluded with the importance of knowledge for the perceived value construction process, with the exemplification and conception of a concept interrelation diagram.

Keywords: Knowledge Management; Perceived Value; Marketing; Knowledge; Value Creation; Competitiveness.

 

 

RESUMO

Este artigo objetiva abordar a inter-relação entre os conceitos de Gestão do Conhecimento e Valor Percebido. Ocupa-se, também, de constatar a relevância da gestão do conhecimento como elemento diferenciador no processo de entrega de valor para os clientes. Apresenta, inicialmente, conceituação básica sobre gestão do conhecimento e valor percebido. Em seguida, são introduzidas idéias sobre identificação e construção de valor para os clientes. Após isso, há a contextualização do tema, abordando-se o valor percebido e o conhecimento e sua gestão do ponto de vista negocial. Analisa-se, a partir disto, uma pesquisa sobre a percepção de altos executivos em relação ao seu grupo de trabalho e conclui-se com apresentação da importância do conhecimento para o processo de construção de valor percebido, com exemplificação e concepção de diagrama de inter-relação dos conceitos.

Palavras-chave: Gestão do conhecimento; Valor percebido; Marketing; Conhecimento; Criação de valor; Competitividade.

 

 

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